Zahraniční i domácí přístup k problematice vzdělávání počítačem řízených strojů

V dnešní technické společnosti, kdy stojíme na kraji další vědecko-technické revoluce 4.0 si začínají mnozí uvědomovat, že v dorůstající společnosti je nedostatek technických odborníků. Technologie jdou rychleji dopředu než vzniká dostatečný počet technicky vzdělaných pracovníků. Ve světě si tuto skutečnost uvědomují a věnují se intenzivně výzkumu, jež je zaměřen na primární vzdělávání v oblasti počítačem řízených strojů. Situace ve světě došla již tak daleko, že na základě výzkumných činností se již zavádějí do výukových plánů.

V případě ČR je situace s ohledem na budoucí potřeby stejná, ale současné RVP ZŠ s ničím podobným nepočítají. V dané problematice se u nás intenzivně věnuje např. v podkladové studii Člověk a technika (Dostál, 2018). Autor řeší způsoby jak připravit generaci technicky vzdělaných lidí a zajistit tak i dostatek potenciálních zájemců o studium technických škol. V současném okamžiku ještě není jasné jaký prostor bude mít inkriminovaná výuka místo v RVP.